Muzeul Etnografic al Transilvaniei, în parteneriat cu Mitropolia Clujului, Maramureșului și Sălajului și în colaborare cu Institutul de Arheologie și Istoria Artei din Cluj-Napoca, cu Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia, Muzeul „Astra” din Sibiu și Biblioteca Județeană Mureș din Târgu-Mureș, propune publicului, în perioada 7-31 august 2014, expoziția Ars incognita. Fascinanta lume a unui iconar din secolul XVIII.

Curajoasă abordare a picturii bisericilor românești, datorată în mare parte unor artiști anonimi, această expoziție se anunță a fi și o aventură în universul spiritual al credincioșilor, prin prezența, la vernisajul care va avea loc în 7 august, la ora 17, a icoanei făcătoare de minuni a Maicii Domnului de la Mănăstirea Dragomirești din Maramureș.

Maestrul a cărui creație va putea fi admirată, fiind expuse circa 30 din lucrările sale, a activat cu deosebire în localitățile din jurul Clujului și în Sălaj, cea mai timpurie atestare fiind din 1748, iar cea mai târzie din 1779. Deoarece nu a fost identificată nicio lucrare semnată, arta sa nu a putut constitui subiectul unor lucrări științifice, rămânând astfel necunoscută. Ea este restituită acum pentru prima dată, sub semnul tainei care, în arta bizantină, a îmbinat meșteșugul artiștilor cu revelația divină, însuși Dumnezeu descoperindu-se oamenilor prin icoanele pictate cu evlavie și credință.

Talentat și evlavios în același timp, maestrul anonim prezentat acum se numără printre cei care s-au învrednicit să fie autorii unor icoane făcătoare de minuni, una din creațiile sale dovedindu-se incombustibilă, fiind singura supraviețuitoare a incendiului care a mistuit, în 1949, Mănăstirea de la Dragomirești. Această icoană miraculoasă se adaugă expoziției pe de o parte din rațiuni științifice, în efortul de a-l cunoaște mai bine pe pictor, dar mai ales ca experiență a trăirii personale a credinței – pentru participanții la vernisajul expoziției –, una din componentele esențiale ale rațiunii de a fi a icoanei bizantine, pe parcursul istoriei sale, fiind tocmai calitatea sa de a mijloci prezența reală a divinității. Expoziția își propune astfel curajosul țel de a îmbina latura estetică, artistică a icoanei cu cea spirituală, taumaturgică și transcendentală, propunând o cunoaștere deopotrivă din exterior și interior a unui obiect aproape nelipsit din universul nostru cotidian, dar căruia în ultimul timp, datorită educației secularizate și prea numeroaselor griji existențiale, i-a fost uitată adevărata semnificație.

 

 

Din aceeași categorie

Share This

Folosim cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența dumneavoastră pe acest site. Prin continuarea navigării în această pagină confirmați acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Mai multe informații

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close